Városlista
2024. november 16, szombat - Ödön

Hírek

2012. Július 11. 06:00, szerda | Belföld

Mit kér tőlünk Brüsszel a hitelért cserébe?

Mit kér tőlünk Brüsszel a hitelért cserébe?

A nemzetközi hitelcsomagért cserébe a kormánynak várhatóan jóvá kell hagyatnia Brüsszellel és az IMF-fel a jövő évi magyar költségvetést, és több, a kormány számára fontos intézkedés módosítása is napirendre kerülhet a tárgyalások során – tudta meg a hvg.hu . Az EU hiteltermékei között nincs olyan, amelyhez jelenleg könnyített feltételek mellett hozzájuthatnánk.

A hvg.hu birtokába került egy bizottsági dokumentum, amely tételesen felsorolja, mit kérhet az EU-IMF a 10-15 milliárd eurós hitelkeret-megállapodás megkötéséért. A feltételek javát a Magyarországra vonatkozó májusban közzétett országspecifikus ajánlások képezik, de Brüsszel várhatóan további feltételeket is szabhat. A kritériumok mindenekelőtt az államadósság hiányának csökkentésére, a befektetői környezet javítására, valamint a munkaerő-piaci és oktatási hátrányok ledolgozására összpontosítanak. Olyan tételek szerepelnek benne, mint az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklése, az ingatlanadó bevezetése, a bankadó csökkentése, illetve a válságadók kivezetése.

Kívánságok

A hvg.hu által látott anyag szerint az EB szeretné pontosan tudni, hogy a kormány hogyan képzeli az ország kivezetését a túlzottdeficit-eljárás alól, és milyen strukturális átalakításokat kész vállalni ennek érdekében. A Bizottság elvárja, hogy a kormány bemutassa, a középtávú költségvetési célokat pontosan miként szeretné megvalósítani.

Az EB a költségvetési tervezésre és a Költségvetési Tanács hatáskörére vonatkozóan kritizálja a gazdasági stabilitásról szóló sarkalatos törvényt, és annak módosítását kérheti. Így elvárja, hogy a törvény pontosan definiálja a költségvetéshez kapcsolódó középtávú kitekintés szabályait, mert jelenleg nincs erre vonatkozó egyértelmű törvényi elvárás, és ezt a kormány rendszeresen kihasználja.

A Bizottság emellett azt is nehezményezi, hogy a Költségvetési Tanácsnak csak javaslattételi joga van a többéves költségvetési kitekintéssel kapcsolatban, így nincs érdemi ráhatása, ha a kormány helytelen költségvetési pályát rajzol fel. (Ugyanakkor néhány pozitív változást a KT hatáskörének bővülésével kapcsolatban az EB is elismer.)

A Bizottság az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklését szeretné látni, melyek a 2011-2012-es adójogszabály-változások nyomán növekedtek meg. Az EB szerint a mérséklés nélkülözhetetlen a foglalkoztatási helyzet javításához. Annak érdekében, hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, a Bizottság szerint a kormány mérlegelhetné az energiaadók növelését vagy az ingatlanadó kivetését. A foglalkoztatás növelése érdekében az EB továbbra is kiemelten kezelné a nők munkaerő-piaci részvételének elősegítését. Ehhez a családokra vonatkozó szociális juttatások rendszerét is hatékonyabbá tenné Brüsszel.

További nehézséget jelenthet a tárgyalások során, hogy az Orbán-kormány nemrég a kkv-k, valamint a kisadózók támogatására adó- és járulékcsökkentő javaslatokat tett közzé, de ezek költségvetési fedezete még nem pontosan ismert. Brüsszelben emiatt attól tartanak, hogy az akár több százmilliárdos költségvetési kiadás is fedezet nélkül a levegőben marad.

Az EB azt szeretné, ha a közmunkaprogramok mellett nagyobb hangsúlyt fektetne a kormány a munkaerő képzésére, átképzésre, munkahelyteremtésre és a korlátozott munkaképességűek munkához juttatására. Emellett a nemzeti romaintegrációs stratégia megvalósítását is látni szeretné.

A Bizottság szeretné elérni, hogy a cégekre nehezedő adminisztratív terhek csökkenjenek, a kormány számolja fel a nagyvállalatokat sújtó piactorzító szabályokat, valamint célzottan támogassa az innovatív kis- és középvállalkozásokat. A bankadó felülvizsgálatát is kérhetik: mértéke nem haladhatná meg a 0,5 százalékot és középtávon harmonizálnia kell a formálódó európai tranzakciós adóval. A kiszámítható adórendszerről szóló fejezet részeként a távközlési adó EU-konformmá tételét, valamint a válságadók kivezetését is elvárja Brüsszel.

Az oktatás terén a Bizottság a korai iskolaelhagyók számának visszaszorítását, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok oktatáshoz való hozzáférését segítő stratégia kidolgozását várja el, beleértve azt is, hogy ezt milyen forrásból kiviteleznék. Új elem az országspecifikus ajánlásokhoz képest, hogy az EB szerint a kormánynak tervet kellene elkészítenie, melyben körvonalazza, hogy milyen intézkedések szükségesek annak érdekében, hogy a felsőoktatási törvény, valamint a keretszámok megváltoztatásával összefüggésben a felvételizők és az egyetemet, főiskolát befejezők száma ne csökkenjen.

Brüsszel továbbra is vár arra, hogy a kormány a közösségi közlekedés költséghatékonyabbá tételére vonatkozó reformot hajtson végre. Ezzel kapcsolatos új elem, hogy a Bizottság mind a tömegközlekedési, mind az energetikai szektorban a még állami kézben lévő vállalatok privatizációját is szeretné kiharcolni – amely kényes téma lehet a kormány központosító törekvései ismeretében. Emellett az energiaszabályozó hatóságok függetlenségének biztosítását, és ezen keresztül a rögzített energiaárak felszámolását is napirendre venné az EU.

Csak egy étlap

A hvg.hu-nak nyilatkozó diplomáciai forrás arra hívta fel a figyelmet, hogy a felsoroltak várhatóan a tárgyalások maximumát képezik majd, s mintegy étlapnak tekinthető a politikai alkudozás megkezdése előtt. De ahhoz, hogy a hitel feltételeiről közelebbit tudjunk meg, előbb el kell kezdődnie a tárgyalásoknak, Brüsszelbe kell látogatnia a tárgyalásokért felelős miniszternek, Varga Mihálynak.

EU-s hitelfajták

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a 2008-as magyar hitelkérelem óta változóban van a vonatkozó uniós szabályozás. Az eurózóna országainak a már elfogadott új szabályok szerint az EB országspecifikus ajánlásait mindenképpen tükröztetniük kell a következő évi költségvetési tervezetükben. Az eurózónán kívüli uniós tagországokra vonatkozó szabályokra csak júniusban tett javaslatot az EB, és arról még nem is tárgyalt a Tanács. A tervezetben az áll, hogy a tagállamok háromféle pénzügyi konstrukció közül választhatnak majd: rendelkezésre bocsáthat az EU a számukra egyszerű hitelt (loan), elővigyázatossági hitelkeretet választható feltételekkel (precautionary conditioned credit line, PCCL) és elővigyázatossági hitelkeretet nehezített feltételekkel (enhanced conditions credit line, ECCL).

A könnyített feltételekkel megadott elővigyázatossági hitelkeretnek (PCCL) az igényléséhez a jövőbeli szabályok szerint egyszerre hat feltételnek kell megfelelni. Ezek közül ha bármelyik nem teljesül, akkor csak a nehezített feltételek mellett lehet megállapodni. Amennyiben az elővigyázatossági hitelkeret nem csupán védőhálóként működik, amely lehetővé teszi, hogy a piacokról olcsóbban tudjon egy tagállam hitelt felvenni, hanem akár csak egy részét is lehívja a tagállam, akkor automatikusan a nehezített kondíciók lesznek érvényesek. PCCL-t a Nemzetközi Valutaalap is felvette a termékei közé, így az onnan is igényelhető. Az elővigyázatossági hitelkeret bevezetését az indokolta, hogy a piacok nyomása alatt lévő, de nagyon súlyos fenntarthatósági gondokkal nem küzdő államok is pénzügyi segítséghez jussanak - de ezzel még ne váljanak automatikusan programországgá. Ez utóbbinak ugyanis az árát a hitelminősítők és a hitelezők is megfizettetik, aminek jelentős a költségvetési vonzata.

A fent említett hat feltétel között szerepel, hogy a hitelfelvevő az EU országspecifikus ajánlásait maradéktalanul vegye figyelembe. (A Magyarországra vonatkozó ajánlásokkal a legutóbbi június végi EU-csúcson Orbán Viktor egyébként maradéktalanul nem értett egyet). Az államháztartás hiányát fenntarthatóvá kell tenni, a túlzottdeficit-eljárás alatt vállaltakat pedig teljesíteni kell. Feltétel még, hogy az ország képes legyen a piacokról finanszírozni magát, az ország folyó fizetési mérlege fenntartható legyen, a bankrendszer pedig stabil.

Noha ezek a szabályok még csak bizottsági javaslatként léteznek, a hvg.hu forrása szerint várhatóan ezek szellemében dönt majd Brüsszel Magyarország hitelkérelme esetében is.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 16. 08:12, szombat | Belföld

Orbán Viktor: a magyar gazdaság bajai kivétel nélkül a háborúból származnak

A magyar gazdaság bajai kivétel nélkül a háborúból és annak következményeiből származnak - jelentette ki a miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

2024. November 16. 08:05, szombat | Belföld

Szerelési és karbantartási hibák vezettek a miskolctapolcai Barlangfürdő leégéséhez

Szerelési hibák sorozata, valamint a karbantartás és a szabványossági felülvizsgálat hiánya vezetett a miskolctapolcai Barlangfürdőben keletkezett tűzhöz

2024. November 15. 08:03, péntek | Belföld

Továbbra is kínlódik az építőipar

Az idén szeptemberben az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 8,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).